مصاحبه با آقای مهندس جهدی، مدیرعامل شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما

مدیر عامل توانمند سوین پلاسما، جناب آقای مهندس حسن جهدی در سال 88 شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما را راه‌اندازی کرده است. این شرکت واحد تحقیق و توسعه بسیار فعالی داشته و با تلاش فراوان ایشان، سوین پلاسما موفق شد که در سال 1397، پوشش‌هایی با کیفیت مشابه اروپایی و قیمتی بسیار ارزان‌تر به صنعت ارائه دهد. این دستاورد مهم همراه با ساخت دستگاه پوشش‌دهی به روش PVD با فناوری روز دنیا بوده است. در همین راستا مصاحبه‌ای صمیمانه با نگاهی به صنعت هوایی روز دنیا و کشور با این صنعتگر خلاق و توانمند صورت گرفت.

1) لطفاً خودتان را معرفی نموده و از سابقه‌ تحصیلی و کاری خود قبل از تأسیس شرکت بفرمایید.

بنده حسن جهدی متولد سال 1358 فارغ‌التحصیل سال 79 مقطع کارشناسی مهندسی متالورژی از دانشگاه شهید باهنر کرمان هستم. قبل از تأسیس سوین پلاسما دوره­ای یک ساله را به عنوان بازرس تست جوش در صنعت پتروشیمی فعالیت داشتم و بعد از آن به مدت 4 سال در یک شرکت عملیات حرارتی فعالیت کردم که سال اول به عنوان مدیر کنترل کیفی و 3 سال بعد به عنوان مدیر واحد مهندسی سطح فعالیت داشتم.

 

2) آیا پروژه شما در مقطع کارشناسی با زمینه کاری الآن متناسب است؟ چگونه دانش لازم برای فناوری مورد نیاز سوین پلاسما را به دست آوردید؟

خیر، پروژه من در زمینه جایگزینی فرو کربن به جای فرو سیلیسیم به عنوان ماده جوانه زا و آلیاژ ساز برای ریخته‌گری چدن‌های خاکستری بود. بعد از اینکه در یک شرکت عملیات حرارتی استخدام شدم در حوزه مهندسی سطح فعالیت‌های خود را آغاز نمودم. این شرکت یک سری تجهیزات PVD و مهندسی سطح را از شوروی سابق و از طریق ارمنستان به صورت عمده خریداری کرده بود که بین تجهیزات خریداری شده تعدادی دستگاه PVD خراب نیز بود. کارشناسانی از کشور ارمنستان این تجهیزات را راه‌اندازی کردند و واحد PVD هفت سال قبل از ورود بنده به آن شرکت راه‌اندازی شد. روس‌ها به کارشناسان آن قسمت آموزش­‎های لازم را دادند اما خروجی این بخش چندان مناسب نبود تا اینکه بنده به طور کاملاً اتفاقی وارد این بخش شدم. بنده نیز مانند کارشناسان قبلی طی یک دوره 60 روزه آموزش­‎های لازم را گذراندم. روس­‎ها معتقد بودند که دستگاه موجود جهت پوشش دهی سخت مناسب نیست و مختص پوشش‌های تزئینی است. بعد از رفتن روس­‎ها من شخصاً شروع به ایجاد تغییر و تحول در دستگاه­ها نمودم و با همان دستگاهی که روس‌ها خودشان نمی‌توانستند پوشش سخت روی قطعات دهند، موفق به ایجاد پوشش سخت شدم و در همان سال اول به این دلیل که خدمات PVD در ایران نبود حدود 20 میلیون تومان فروش خدمات در آن شرکت اتفاق افتاد. در این زمان من به مهندسی سطح بسیار علاقه‌مند شده بودم و شروع به خواندن انواع کتاب­های مختلف، مقالات و کاتالوگ­های شرکت­های خارجی نمودم.

 

 

3) چه زمانی از آن شرکت عملیات حرارتی جدا شدید؟

پس از گذشت 2 سال از حضور بنده در آن شرکت متأسفانه حقوق ماهیانه‌ام چندان تغییری نکرد و در مقایسه با کاری که انجام می­‎دادم بسیار ناکافی بود. به علاوه نیمی از سهامداران آن شرکت معتقد بودند که خدمات PVD در این شرکت اهمیت زیادی ندارد و به پوشش­های جدید نیز توجهی نشان نمی‌دادند. این موضوعات باعث نا­ امیدی زیاد من در آن شرکت شد. بنابراین بعد از 3 سال تصمیم گرفتم که این کار را به صورت متمرکز در جایی دیگر راه‌اندازی کنم. 1 سال زمان برد تا مکان و تجهیزات لازم را فراهم کنم و بعد از 4 سال از آن شرکت جدا شدم و سوین پلاسما را راه‌اندازی کردم.

 

 

4) شاید برای برخی خوانندگان این شائبه به وجود آید که شما از فناوری آن شرکت عملیات حرارتی که قبلاً در آن مشغول به فعالیت بودید استفاده کرده‎­اید. در این رابطه توضیحی دارید؟

نکته‎­ای که وجود دارد این است که من علاوه بر آموزش روس­ها حدود 2 سال و نیم کار کردم و اگر آموزش روس­ها به تنهایی کارآمد بود، کارشناسان قبل از من موفق می­‎بودند. اما این اتفاق نیفتاد و در واقع تلاش و مطالعات شخصی بنده باعث پیشرفتم در علم PVD شده بود. با این وجود قبل از جدایی از آن شرکت علم به دست آمده در این حوزه و نحوه پوشش دهی که با ممارست فراوان به دست آورده بودم را به طور کامل در 60 روز به یکی از اعضا آموزش دادم. باید عرض کنم که فناوری PVD پیچیدگی­‎های فراوان دارد و تبحر یافتن در این زمینه نیاز به علم و ممارست فراوان دارد.

 

 

 

5) دستگاه‏‎­های مورد نیاز سوین پلاسما را جهت راه‎­اندازی شرکت را چگونه تهیه کردید؟

در آن زمان دستگاه‌های اروپایی با فناوری بالا در حدود دو میلیارد تومان هزینه داشت که هزینه بسیار زیادی بود. به همین دلیل شرکت ما سه دستگاه خراب خریداری کرد. در زمان 6 ماه به طور کامل این دستگاه­ها را باز کردم و از طریق تلفیق این سه دستگاه با یکدیگر و به علاوه ساخت قطعات جدید، توانستم یک دستگاه سالم تهیه کنم. به این ترتیب از سال 88 تا 93 با این دستگاه کار کردیم.

6) در سوین پلاسما چند نفر مشغول به کار هستند؟ در مورد سابقه علمی گروه فنی خود که در ابتدا کار سوین پلاسما با آن­ها آغاز شد مختصری توضیح دهید.

در ابتدا با یک گروه 6 نفره کار را آغاز کردیم و در حال حاضر 12 نفر هستیم که البته 3 نفر سهامدار هستند.

آقای حاجی هاشمی، دارای مدرک کارشناسی ارشد متالورژی که پروژه ایشان در دوره ارشد در زمینه PVD بوده است. آقای مصیبی، دارای مدرک کارشناسی ارشد که ایشان هم پروژه دانشگاهی خودشان را در زمینه PVD گذراندند و البته بعد از تأسیس سوین پلاسما فارغ­‎التحصیل شدند. آقای ربانی هم کارگر این شرکت بودند.

 

7) لطفاً در مورد زمینه‌ کاری شرکت و خدماتی که ارائه می‌دهید توضیح دهید.

سوین پلاسما در ابتدا در زمینه خدمات PVD کار خود را آغاز کرد. اما چون اولین دستگاهی که خدمات خود را با آن ارائه می­دادیم از طریق تلفیق چند دستگاه دیگر و ساخت قطعات جدیدی توسط خودمان بود، ارائه خدمات توأمان با ساخت دستگاه نیز شد. در سال 93 از ستاد نانو وام گرفته و دستگاه جدیدی ساختیم که در حال حاضر با آن کار می­کنیم. بنابراین در حال حاضر زمینه کاری شرکت در حوزه ارائه خدمات PVD و هم­چنین ساخت دستگاه PVD است.

 

8) چه مراحلی جهت ارزیابی و پیش‌بینی روند کاری شرکت صورت گرفت؟ لطفاً با توجه به در نظر گرفتن شرایط تحریم و تا حدی عدم همکاری بعضی از مسئولین جهت حمایت از تولید داخلی پاسخ بفرمایید.

اساس تأسیس سوین پلاسما بر مبنای اعتماد گروه فنی از نظر علمی، تجربی و اخلاقی به بنده بود. در واقع چند صدایی در سوین پلاسما وجود نداشت و تک صدایی کمک شایانی به ما کرد. برنامه من هم از ابتدا این‌گونه بوده که در کنار تولید، واحد تحقیق و توسعه فعالی هم داشته باشیم. وجود تحقیق و توسعه در کنار تولید باعث شده که سوین پلاسما رشد بسیار خوبی داشته باشد. به علاوه برنامه دیگر من این بود که تمامی اعضای گروه سهامدار نیز باشند تا تیمم را حفظ کنم. از ابتدا برنامه­‎ریزی انجام شده بود تا طی یک دوره 10 ساله سوین پلاسما رقیب جدی کشورهای اروپایی شود و دقیقاً در 10 سال به این نقطه رسیدیم.

 

9) در صورت امکان توضیحاتی در خصوص اخذ گواهینامه‌هایی که تاکنون داشته‌اید نیز بفرمایید (دشواری‌های اخذ گواهی و نیازهایی که مد نظر صنایع است).

گواهینامه­ هایی که تاکنون اخذ کردیم شامل گواهینامه پایان دوره رشد و ورود به پارک علم و فناوری بود که سه سال در دوره رشد بودیم و بعد از آن به پارک علم و فناوری وارد شدیم. از جمله سختی­‎های کار در ابتدا جلسه­‎ای بود که جهت معرفی کار داشتیم و از قضا سهامداران شرکت قبلی که بنده در آن مشغول به فعالیت بودم در این جلسه حضور داشتند و مدعی شدند که از فناوری آن شرکت استفاده شده است. اما همان‌طور که توضیح دادم بنده کارشناس موفقی در آن شرکت بودم که با مطالعه و کار شخصی خودم توانستم دستگاهی که به گفته روس­ها فقط قابلیت پوشش دهی تزئینی را داشت ارتقا داده و تبدیل به دستگاهی کنم که قابلیت پوشش دهی سخت را هم داشته باشد و به علاوه همواره در پی مطالعه در زمینه PVD نیز بودم. در نهایت هیئت داوران تشخیص دادند که سوین پلاسما می‎­تواند راه‎­اندازی شود و از ما حمایت نیز صورت گرفت.

گواهینامه­ های دیگر شامل گواهی نانومقیاس از ستاد نانو، گواهینامه عضویت در شبکه پژوهشی – فناوری اصفهان و گواهینامه دانش بنیان است.

9) سرمایه اولیه جهت تأسیس و راه‌اندازی شرکت چه مقدار بود؟ آیا سازمان یا سرمایه‌گذاری از فعالیت شما حمایت کرده بود؟

در فاز اول 100 میلیون تومان به حساب شرکت واریز شد. در فاز دوم که چند ماه بعد از فاز اول بود حدود 170 میلیون تومان و در فاز سوم 80 میلیون تومان سرمایه‌گذاری شد. طی یک سال بعد هم مجدداً تزریق سرمایه داشتیم. در مجموع حدود 400 میلیون تومان سرمایه‌گذاری شد تا شرکت راه‌اندازی شود. در سال 93 هم حدود 500 میلیون تومان وام گرفتیم و تجهیزات جدید خریداری کردیم. در سال 97 نیز حدود 600 میلیون تومان تزریق سرمایه صورت گرفت.

در مجموع می‌توان گفت که سرمایه اولیه توسط سهامداران تأمین شد. چند نهاد علمی نیز به صورت تنگاتنگ با ما همکاری داشتند که شامل شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و ستاد توسعه فناوری نانو بودند که ستاد توسعه فناوری نانو همکاری زیادی داشتند.

 

10) سوین پلاسما تاکنون چه عناوینی کسب کرده است؟

یک بار در مسابقات ایده­‎های صادراتی دانش بنیان کارمان را ارائه کردیم که عنوان ایده برتر را گرفتیم و به علاوه در سمینار شبکه پژوهش و فناوری در صنعت نفت و گاز نیز به عنوان ایده برتر در حوزه صنعت گاز شناخته شدیم. تعدادی تقدیرنامه نیز از مراجع مختلف دریافت کرده ­ایم.

 

11) آیا تاکنون در مسیر فعالیت‌ها و تحقیقات خود با شکست مواجه شده‌اید؟ واکنش شما چه بوده است؟

خداروشکر تاکنون شکست نداشتیم. فعالیت ما فعالیتی تثبیت شده است و در هر لحظه علاوه بر فناوری تثبیت شده یک فناوری در حال تحقیق و توسعه نیز داشتیم. ممکن بوده که در مباحث تحقیق و توسعه به طور مثال پیش­بینی کرده باشیم که در مدت 2 ماه به هدفی برسیم اما این زمان به 6 ماه رسیده باشد؛ اما در نهایت به هدفمان رسیدیم و به هیچ عنوان در هیچ هدفی با شکست روبه‌رو نشدیم.

در بحث شراکت با اعضا مشکلاتی داشتیم که موضوعی عادی است اما به هیچ عنوان این عوامل ما را از هدف اصلی دور نکرده است.

 

12) لطفاً در مورد نحوه‌ انتخاب گروه علمی جهت همکاری بفرمایید.

گروه بنده شامل افرادی بودند که تجربه کاری زیادی در حوزه PVD داشتند. در ادامه به منظور افزایش سرمایه، دو نفر سرمایه‌گذار نیز جذب کردیم و به این ترتیب یک گروه 6 نفره جهت راه‎­اندازی سوین پلاسما تشکیل شد.

 

13) چطور شرکت و خدمات خودتان را به صنعت و دیگر شرکت‌ها معرفی کردید؟ آیا در ابتدا استقبال از خدمات شما صورت گرفت؟

در ابتدا به صورت حضوری به شرکت‌های مختلف رفته و کار شرکت ارائه داده می‌شد. به علاوه از فرصت نمایشگاه‌ها نیز جهت معرفی کار استفاده کرده‌ایم. در ابتدا استقبال خوبی صورت نگرفت اما به تدریج هرچه تحریم‌های کشور بیشتر شد استقبال از خدمات ما نیز بیشتر شد و درآمدزایی شرکت هم افزایش چشمگیری داشت. در سال 91 و 98 درآمدزایی شرکت نسبت به سال گذشته آن افزایش چشمگیری داشت که دقیقاً به علت اعمال تحریم‌های جدید بود. در سال 94 نیز به علت ساخت دستگاه جدید استقبال بیشتری از خدمات صورت گرفت. به علاوه اینکه امسال در سال 98 به دو دلیل اعمال تحریم‌های جدید و توسعه کیفیت پوشش دهی و برابری آن با پوشش‌های ارائه شده توسط شرکت‌های برتر اروپایی، فروشی دو برابر نسبت به سال 97 داشته‌ایم.

 

14) لطفاً بفرمایید که در به‌روزرسانی فناوری شرکت خود چه مراحلی را گذرانده‌اید؟

برای به روز رسانی فناوری دائماً مقالات روز دنیا را مطالعه می‌کنم. به طور متوسط هر دو روز یک مقاله مطالعه می‌کنم. سر نخ‌ها را از مقالات می‌گیرم و در برنامه تحقیق و توسعه شرکت قرار می‌دهم و روی آن کار می‌کنیم. از کاتالوگ‌های شرکت‌های خارجی استفاده می‌کنم و متوجه می‌شوم که چه پوشش‌های جدیدی در دنیا در حال توسعه است. عنوان را از کاتالوگ‌ها گرفته و مقالات مربوط به آن را مطالعه می‌کنم و سپس برنامه‌ای جهت رسیدن به آن پوشش خاص پیاده‌سازی می‌کنم. در واقع برنامه‌های تحقیق و توسعه کاملاً هدفمند برنامه‌ریزی می‌شود.

 

 

15) همکاری شما با دانشگاه‌ها در انجام پروژه‌های دانشجویی به چه صورت است؟

تاکنون 50 پروژه دانشجویی انجام داده‌ایم ولی متأسفانه برخی دانشجویان و اساتید همکاری لازم را با ما ندارند و این موضوع باعث شده که از سال گذشته این همکاری قطع شود.

 

16) تا چه حد پروژه‌های دانشجویی در به‌روزرسانی فناوری مورد استفاده شرکت نقش داشته است؟

متأسفانه به دلیل همکاری نکردن دانشگاه با ما تاکنون بهره‌ای از همکاری با دانشگاه در انجام پروژه‌های دانشجویی نبرده‌ایم. حتی بسیاری از دانشجویان و اساتید نسخه پایان‌نامه خود را نیز به من تحویل نداده‌اند. البته ستاد نانو کمک‌هایی در این زمینه به ما کرده است به این صورت که نمونه‌هایی را برای ستاد می‌فرستادیم و داده‌های مربوط به آن‌ها را از طریق ستاد به صورت رایگان دریافت می‌کردیم اما از پایان‌نامه‌های دانشجویی بهره‌ای نبرده‌ایم.

 

17) آیا دستگاه‌های مورد استفاده در سوین پلاسما همگی بومی هستند؟

برخی قطعات جزئی دستگاه مانند پمپ دستگاه بومی نیست ولی بقیه قطعات همه بومی هستند. شایان ذکر است که هیچ شرکتی در دنیا تمام قطعات مورد استفاده در دستگاه را تولید نمی­‎کند و از دیگر شرکت­ها خدمات می­‎گیرد.

 

18) برنامه‌ای جهت بومی‌سازی 100 درصد دستگاه‌ها و خدمات ارائه شده دارید؟

اگر زمانی برسد که شرکتی در داخل به عنوان مثال پمپی تولید کند که کیفیت مشابه با نمونه خارجی را داشته باشد حتماً استقبال می‌کنیم تا دستگاه‌های تولیدی 100 درصد بومی شوند.

 

19) درآمدزایی شرکت شما از چه زمانی آغاز شد؟

تقریباً 7 سال زمان برد تا هزینه‌های لازم برای خرید انواع تجهیزات، مکان و ... از فروش درآید و به سود دهی برسیم. به دلیل فراز و نشیب اوضاع اقتصادی جامعه سود دهی شرکت ما نیز به درازا کشیده شد.

 

20) لطفاً در مورد سختی‌های تأسیس، راه‌اندازی و ارائه خدمات بفرمایید.

تا قبل از حمایت‌های دانش بنیان و حمایت‌های ستاد نانو، حمایت‌ها سوری بودند. بعد از حمایت‌های دانش‌بنیان و ستاد نانو، حمایت‌های شهرک علمی تحقیقاتی هم بهتر شد. از این بین حمایت‌های ستاد نانو بسیار عالی بود. اما قبل از این حمایت‌ها چالش‌های فراوانی داشتیم. به طور مثال در سال 90 پنج عدد تارگت از یک شرکت تایوانی برای واحد تحقیق و توسعه خریداری کردیم. وقتی این تارگت‌ها به واحد پست رسیدند؛ گمرک مستقر در پست بسته را باز کرده و بسته را به گمرک اصفهان ارجاع دادند. تارگت مورد نظر از جنس تیتانیوم بود. گمرک ادعا کرد که شما وارد کننده زیورآلات هستید و بار شما برگشت می‌خورد. از شهرک علمی تحقیقاتی نامه گرفتیم و بعد از طی کردن مراحل اداری، در نهایت مسئول مربوطه می‌خواستند بار را برگشت بزنند. توضیح فراوانی در مورد کار صنعتی‌مان دادم که افاقه نکرد و در نهایت تأسف‌بار است که بگویم با اصرار فراوان و گرفتن تعهد از بنده تارگت‌ها را به من تحویل دادند و بالاخره توانسته بودم بعد از 8 ماه به تارگت‌های مورد نظر دست یابم. در حال حاضر نامه‌ای برای من صادر شده است که در گمرک برای ترخیص محموله‌های مورد نظر با مشکلی مواجه نشوم. این یک مثال ساده از سختی‌های کار سوین پلاسما است.

 

21) همان‌طور که می‌دانید در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان تعطیل شدند. شما چه ملاحظاتی را در نظر گرفتید که با این مشکل مواجه نشدید؟

یکی از مهم‌ترین عوامل جهت پایداری یک شرکت دانش بنیان این است که باید فناوری مورد استفاده توسط آن‌ها سطح فناوری بالایی داشته باشد. در واقع کار بایستی تخصصی باشد و تبحر یافتن در آن زمینه نیاز به علم، مهارت و تجربه زیادی داشته باشد تا شرکت بتواند سالیان درازی عمر کند. واحد تحقیق و توسعه نیز باید فعال بوده و فناوری دائماً به روز رسانی شود. به طور مثال برخی از شرکت‌ها فناوری خوبی ندارند و فقط کار مونتاژ انجام می‌دهند و یا فناوری مورد استفاده توسط آن‌ها به راحتی قابل دستیابی است. راز ماندگاری سوین پلاسما این بوده که فناوری پیچیده‌ای داشته که دائماً به روز رسانی شده است و به علاوه تمامی اعضای گروه را نیز سهامدار کرده‌ام.

 

22) به نظر شما علت تعطیلی بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان چه بوده است؟ و راهکارهای مواجهه با این مشکلات چیست؟

اولین شرط بقای یک استارتاپ ایده محوری درست آن است. در واقع ایده باید بازار خوبی داشته و تاریخ انقضا نداشته باشد. به طور مثال ممکن است فناوری مورد استفاده توسط یک گروه در سال‌های آتی به طور کلی منسوخ شود.

مورد بعد این که برای اجرای ایده محوری از نظر ماشین‌آلات نباید وابستگی خارجی وجود داشته باشد. بنابراین این شرکت‌ها در شرایط تحریم بسیار آسیب‌پذیر هستند.

مورد سوم اینکه بسیاری از استارتاپ‌ها فاقد علم فنی و تجربی هستند. در بسیاری از موارد سابقه علمی وجود دارد اما نبودن تجربه مانع از موفقیت می‌شود.

مورد آخر اینکه ایده محوری باید سطح فناوری بالایی داشته باشد و امکان اینکه شرکت‌های زیادی بتوانند در آن زمینه کار کنند وجود نداشته باشد. در واقع به نظر بنده ماهیت فرآیند مورد استفاده باید پیچیده باشد.

 

 

23) آیا از حمایت‌های دولتی استفاده نموده‌اید؟ انتظاری که از ستاد توسعه فناوری نانو دارید چیست؟

وام‌های ستاد نانو و تسهیلات ستاد برای سفرها و قسمتی از هزینه‌های نمایشگاه‌ها که البته در حال حاضر قطع شده است و اعتبار شبکه آزمایشگاهی که توانستیم نمونه‌هایی را به صورت رایگان مورد آزمایش قرار دهیم از جمله حمایت‌ها بوده است. علاوه بر این در تبلیغات و برند سازی نیز به ما کمک کردند.

اولین و مهم‌ترین مورد حمایت‌های مالی است. ما مجبوریم انتظاراتمان را از ستاد نانو با بودجه ستاد هماهنگ نماییم. پیشنهاد من این است که ستاد نانو به طور مثال 10 درصد از بودجه خودش را به 10 شرکت برتر کمک بلاعوض کند. البته با این فرض که در قبال خروجی‌های شرکت از شرکت‌ها تعهد کتبی و قانونی بگیرد که اگر شرکت نتواند به تضمین خود در قبال محصول خروجی عمل کند ملزم به برگرداندن کمک گرفته شده بدون سود و یا با سود بسیار کمی باشد. به این ترتیب شرکت‌های ما خوب رشد می‌کنند. در حال حاضر بخش زیادی از بودجه ستاد در بخش‌هایی خرج می‌شود که کمکی به توسعه شرکت‌های کنونی نمی‌کند. مورد بعد اینکه روال قدیم حمایت‌ها در سفرها، صادرات و نمایشگاه‌ها را احیا نمایند.

 

اگر اجازه دهید در ادامه به بررسی سوالاتی تخصصی‌تر و با تمرکز بر حوزه هوایی خواهیم پرداخت.

24) لطفاً در مورد تفاوت نوع پوشش‌ها، کیفیت و قیمت خدمات ارائه شده توسط سوین پلاسما با شرکت‌های اروپایی توضیح دهید.

تا سال 97 موفق شدیم که تمام پوشش‌هایی که در دنیا ارائه می‌شود را ارائه دهیم اما کیفیت نهایی پوشش‌ها حدود 30 درصد با نمونه‌های اروپایی تفاوت داشت. از سال 97 نسل جدیدی از کاتدها را طراحی کردیم که کیفیت پوشش­ها با پوشش­های اروپایی برابری می­کند. قیمت خدمات و دستگاه‌های ما نیز سه تا چهار برابر ارزان‌تر از خدمات و دستگاه‌های اروپایی است.

 

25) اولین پوششی که توسط شرکت شما ارائه شد چه پوششی بود؟

 پوشش طلایی رنگ نیترید تیتانیوم تک لایه.

 

 

26) لطفاً در مورد پوشش‌هایی با خواص ویژه (Special Design Coating) که توسط شرکت شما ارائه می‌شود توضیح بفرمایید؟

این پوشش‌ها، پوشش‌هایی هستند که هیچ پیش‌زمینه‌ای در جهان ندارند. به طور مثال پوششی که برای پره موتور هلیکوپتر طراحی می‌شود. از پایه توسط شرکت ما طراحی شده و توسعه یافته است. در این زمینه نیز بسیار موفق بودیم به طوری که خواص ارائه شده توسط شرکت ما چندین برابر بهتر از خواص درخواستی بوده است و یا پوشش‌هایی که در محیط‌های شیمیایی خاص مورد نیاز است.

 

 

27) لطفاً مهم‌ترین شرکت‌هایی که به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهید را نام ببرید؟ این شرکت‌ها در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنند؟

در حوزه توربینی شرکت توبا و در حوزه خودرو به شرکت‌های نیرو محرکه، مگا موتور و تراکتورسازی تبریز خدمات پوشش ارائه می‌کنیم. در صنعت هوایی نیز با شرکت پنها یک قرارداد تحقیق و توسعه منعقد نموده‌ایم. البته شرکت‌های مذکور مهمترین‌ها هستند و در حال حاضر به بیش از 150 شرکت خدمات ارائه می‌دهیم.

 

 

28) لطفاً بفرمایید که با کدام کشورها همکاری داشته و به کدام کشورها خدمات ارائه داده و دستگاه صادر می‌کنید؟

در حال حاضر تنها به کشور چین صادرات دستگاه داریم. مشتری خارجی برای خدمات سوین پلاسما نیز وجود دارد اما به دلیل سخت بودن فرآیند نقل و انتقالات، ارائه خدمات به سایر کشورها عملاً امکان‌پذیر نیست. اما با کشورهای دیگری از جمله سوئیس، آلمان، کره، فرانسه و چین کاملاً آشنا هستیم و تبادل علمی داریم.

 

29) آیا شرکت‌های برتر در حوزه PVD در دنیا توسط شرکت شما رصد شده‌اند؟

بله تمامی شرکت‌ها توسط سوین پلاسما رصد شده‌اند و رابطه بسیار نزدیک و صمیمانه‌ای با مدیران این شرکت‌ها داریم. تمامی محصولات تولیدی توسط این شرکت‌ها نیز خیلی سریع توسط ما رصد می‌شوند.

 

30) موقعیت ایران و به‌خصوص سوین پلاسما از نظر فناوری مورد استفاده و همچنین توسعه این فناوری در بین کشورهای دارای این فناوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر کیفیت پوشش‌های سوین پلاسما با به‌روزترین شرکت‌های اروپایی برابری می‌کند. به علاوه به دلیل ارزان‌تر بودن خدمات و دستگاه‌های ارائه شده توسط ما، از نظر کیفی و اقتصادی سوین پلاسما مناسب‌ترین گزینه برای شرکت‌های داخلی و حتی بسیاری از شرکت‌های خارجی است.

 

31) برنامه شما جهت توسعه فناوری سوین پلاسما چیست؟ آینده سوین پلاسما را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

روندی که تاکنون جهت توسعه فناوری استفاده کرده‌ایم روند بسیار مناسبی بوده و همین روند کاری را برای پیشرفت بیشتر طی خواهیم کرد. آینده سوین پلاسما به نظر من آینده روشنی است و اگر مسئولان مربوطه همکاری لازم را با سوین پلاسما داشته باشند امید است که شاهد پیشرفت شگرفی در صنایع مختلف به خصوص صنعت هوایی و خودرو باشیم.

 

32) با توجه به استانداردهای مدنظر صنایع هوایی، پتانسیل ارائه خدمات به این حوزه را تا چه حدودی می‌دانید؟

با هیچ مشکلی فنی برای ارائه خدمات به بخش هوایی روبه رو نیستیم. در حال حاضر سوین پلاسما از بالاترین فناوری مورد استفاده در پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی برخوردار است و آماده هرگونه همکاری با شرکت‌های هوایی و هواپیمایی است.

 

 

33) در کدام‌یک از قطعات صنایع هوایی و دریایی می‌توان از فناوری سوین پلاسما استفاده نمود؟

هر نوع قطعه‌ای که نیاز به پوشش سخت داشته باشد را می‌توانیم پوشش دهی کنیم. با هیچ محدودیتی از نظر فنی و ابعادی روبه رو نیستیم.

 

34) با توجه به اینکه در پوشش دهی قطعات ابعاد و وزن حائز اهمیت است. لطفاً بفرمایید که با استفاده از دستگاه‌های سوین پلاسما چه ابعاد و وزنی قابل پوشش دهی است؟ همچنین بفرمایید که با توجه به ابعاد بزرگ قطعات مورد استفاده در صنایع هوایی و دریایی، آیا راهکاری جهت ارائه خدمات به این صنایع در حال حاضر وجود دارد؟

با توجه به سفارش‌های گرفته شده، تولید انواع دستگاه‌ها با ابعاد مختلف توسط سوین پلاسما امکان‌پذیر است و هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

 

35) در زمینه پوشش‌های مورد نیاز در صنعت دریایی تاکنون فعالیتی داشته‌اید؟

فناوری پوشش دهی در بسیاری از وسایل مورد نیاز در صنعت دریایی به روش PVD انجام نمی‌شود. تنها در زمینه پوشش‌های آب‌گریز در بخش تحقیق و توسعه در حال فعالیت هستیم که تاکنون روند کاری ما موفقیت‌آمیز بوده است اما همچنان در حال کار هستیم تا بتوانیم پوششی کاملاً آب‌گریز تولید نماییم. البته در ادوات مورد استفاده در صنعت دریایی قطعاتی به کار می‌رود که برخی از این قطعات نیاز به پوشش PVD دارند که در این حد ارائه خدمات می‌دهیم.

 

36) در انتها صحبت خاصی دارید بفرمائید.

به صنعت هوانوردی بسیار علاقه‌مندم و دائماً خبرهای روز دنیا را با جزئیات کامل در این زمینه دنبال می‌کنم. افسوس می­خورم که چرا در حال حاضر که به راحتی می­‎توانیم سرآمد صنایع هوانوردی در دنیا باشیم اما متأسفانه این اتفاق رخ نداده است. آرزوی قلبی من است که به صنایع هوانوردی کمک کنم اما متأسفانه در بسیاری از ارگان­‎ها اجازه ورود به امثال حسن جهدی را نمی­‎دهند. امیدوارم روزی برسد که در تمام صنایع مهم کشور از جمله صنعت هوایی از تخصص حسن جهدی و امثال او استفاده شود.

 

مصاحبه‌کننده: راضیه اسحاقیان